Ta tag i problemen ATG!

Påskdagen var som upplagd för en trav- och spelfest. ATG hade en straffspark utan målvakt att koppla ett krafttag kring sportspel med en multijackpot. Samtidigt finns det knappt något annat spelutbud överhuvudtaget. Straffsparken slogs aldrig, utan lämnades över till motståndarna.
Foto: MIA TÖRNBERG/Travronden
Under rådande Covid19 har spelbolaget ett gyllene tillfälle att tälja guld med morakniv på travspel. Just nu känns det mest som om det kan bli barkbåtar i en torkad bäck. Hur många kommer våga förbereda sina spel under veckan för att lämna in under lördagen? Hur många timmar har lagts på att läsa på mer eller mindre onödan.

80 miljoner beräknade spelbolaget att det skulle ligga i potten för sju rätt. Det slutade vid ca 94 miljoner – men kunde ha blivit betydligt mer! Omsättningen på ca 150 miljoner är på intet sätt dålig. Och ett antal personer fick vara med och såväl ta egna miljonvinster, som att få vara med och dela på miljonvinster genom andelsspel. Allt detta är bra, men kunde varit oerhört mycket bättre – och viktig inför framtiden. Visst hade det varit skönt att kunna fylla på depåerna. Och kanske även få fler vinnare?

Redan vid lunchtid började det bli segt logga in på ATG-kontot via nätet. Och det bara fortsatte, och fortsatte. I butikerna skall det dock ha fungerat smärtfritt. Starten för V75 flyttades fram två timmar. Hade man gjort (kunnat göra) liknande om fler spelbolag haft avtal med Svensk Travsport?

De senaste åren har ATG i allt större utsträckning blivit mer och mer beroende av spelen via nätet. Inte minst genom alla Tillsammans-bolag från såväl butiker som kompisgäng. Då måste man säkerställa att IT-systemen fungerar. Det har havererat för många gånger nu för att vara godkänt.

Varje gång som inlämningsförfarandet har havererat lovas det att det inte skall återupprepas. Men ändå händer det. Hur kan det vara så? Nedan finns ett antal samlade länkar till artiklar från tidigare problem.

ATGs teknikstrul i sammanfattning
28 mars 2017 ATG-chefen om teknikstrulet
17 juni 2017 Ilska mot ATG – gick inte att spela på V75
22 juli 2017 ATG:s svar: "Vi ber självklart om ursäkt"
2 september 2017 Informationschefen: "Vi kan bara beklaga det inträffade"
10 november 2018 V75-starten flyttad
24 december 2019 Lord Skarplöth: "Jag flyr inte för att det är tufft"
25 januari 2020 Efter stora strulet: ”Vill be om ursäkt”
13 april 2020 Svaret – på massiva kritiken: ”Känns skit”

Hur mycket förlorade spelbolaget, och även Svensk Travsport, på debacklet på påskdagen? Oerhört svårt att sia om. Rör det sig om 50, 75 eller 100 miljoner? För min del handlar det inte så mycket om hur mycket man förlorade på just V75 i söndags. Det handlar lika mycket, eller ännu mer, om hur mycket man kommer förlora i framtiden! Detta både vad gäller förtroende och omsättning. Hur många nya kunder förlorades? Kunder som var sugna på att köpa en Harry för en hundring, eller kanske hänga på ett andelsspel för att ha chansen på den kittlande summan.

Vågar man lägga ner timmar på att läsa på V75? Nu får det vara slutsnackat från ATGs sida om att man ska lösa problemen. Nu måste problemen istället lösas!

Till 2020 har hästägarna fått ca 80 miljoner mindre i prismedel. Hur mycket sänker ATG sina kostnader?


PS. Hedra den som hedras bör! Under söndagen informerade Mikael Kudren via sitt privata twitterkonto om situationen och beskrev läget timme för timme. Snyggt jobbat Kudden!

Henrik Olsson
Visar sida 1 av 2
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer